Interview met Radim Dvořáček

Radim komt uit Tsjechië en valt vooral op door zijn slanke postuur. Of slank, hij is zelfs érg dun. En dan toch meedoen aan eetwedstrijden? Hoe dat zit? Dat lees je in het interview dat wij met hem hadden.

01. Hoe ben je voor het eerst in aanraking gekomen met eetwedstrijden?
Ik zag het tv-programma Man vs Food, en het was als een “liefde op het eerste gezicht”. Ik was letterlijk verliefd op die show, haha! Ik wenste daarna om ook eens uitdaging met eten te proberen. Een paar jaar later kwam er een hamburger-uitdaging in mijn woonplaats: ik deed mee, maar was pas de derde keer sucessvol. Ik was in het begin helemaal niet echt getraind om het te doen. Toen vond ik online een website, die werd gerund door mijn inmiddels goede vriend Randy Santel (je kunt meer van Randy hier vinden op zijn eetwedstrijden-profiel). Hij kwam met de nodige tips voor de beginnende eters. Ik begon mijzelf te focussen en te trainen, en begon steeds meer winsten op mijn naam te zetten.

02. Welke eetuitdaging zou je nog eens willen aangaan?
(bijv. x Big Macs eten in x minuten of x kg biefstuk, etc)

Mijn droom is om minstens één keer in mijn leven deel te nemen aan de beroemde Nathan Hot Dog Eating Contest in New York. Maar de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de hoofdcompetitie zijn behoorlijk zwaar voor Amerikanen, laat staan voor een man uit Europa. Dus ik weet niet zeker of er een kans is om daar voor mij te concurreren.

03. Zijn er dingen die je absoluut niet zou eten?
Ik denk dat ik tijdens de competitie geen enkel probleem heb met het eten van “normaal” voedsel. Maar waarschijnlijk zou ik een probleem hebben met het eten van insecten of spinnen, wat in sommige Aziatische landen gebruikelijk is. Maar ik heb het nog nooit geproefd, dus het kan goed zijn voor mij … ik weet het echt niet.

04. Hoe voel je je ‘s avonds of de volgende morgen na een eetwedstrijd?
En, zijn er dingen die je na een wedstrijd (voorlopig)niet eet?

Het hangt ervan af wat ik heb gegeten tijdens de competitie / uitdaging. Het moeilijkste verteerbaar zijn de voedsels met dierlijke oorsprong, dus vlees, kaas, eieren enz. En hoe het is bereid, is ook belangrijk: gebakken en gefrituurd eten is ook lastiger. De hoeveelheid die ik gegeten heb, is natuurlijk ook belangrijk. Er waren een paar gevallen waarin ik me zo slecht voelde dat ik ‘s nachts bijna niet kon slapen. De volgende ochtend is het altijd wel weer goed: ik moet gewoon veel water drinken, vooral als ik veel zout in de maaltijden heb gehad, maar dat klinkt vrij logisch.

05. Hoe bereid je je voor, voor een wedstrijd?
(bijv. intensief sporten, of juist niet, of heel weinig eten x uur van te voren, etc?)
Het hangt ervan af wat voor soort wedstrijd / uitdaging het zal zijn, maar de meest intensieve voorbereiding moet ik doen bij wedstrijden waar het gaat om wie het meeste eten wegkrijgt in een bepaalde tijd, of voor uitdagingen die meer dan 2.5 kg wegen. In deze gevallen probeer ik de dag ervoor alleen vezelrijke producten zoals fruit, groenten of supplementen met een hoog vezelgehalte te eten, want ik wil op de dag van de wedstrijd absoluut schoon zijn van al het voedsel in mij. Werkt voor mij ook prima om een laxeermiddel te gebruiken voor de wedstrijd, het zal een perfecte reiniging van de darmen veroorzaken, en dan voel ik me helemaal leeg en goed voorbereid op de competitie. En dan moet ik ook nog een paar uur voor de wedstrijd wat drinken: ongeveer 5 liter water om mijn maag goed uitgestrekt te krijgen voor het eten.

06. Zijn er dingen die je (na een eetwedstrijd) helemaal niet of nooit meer wilt eten?
(bijv. omdat je je er ziek aan gegeten hebt)

In Wales heb ik een extreem pittige uitdaging gedaan: allerlei chili-extracten. Ik voelde mij zo slecht dat ik de hele nacht niet heb kunnen slapen, en had erg pijnlijke krampen in mijn maag. Over het algemeen houd ik van licht gekruid eten, maar de meeste pittige uitdagingen zijn meer gebaseerd op het beheersen van de enorme pijn tijdens en na het eten. Dit soort uitdagingen ga ik liever uit de weg.

07. Hoeveel sport je per week?
(omdat de meeste eetwedstrijddeelnemers ook vrij fit lijken)

De waarheid is dat ik niet zoveel train als sommige andere wedstrijdeters. Mijn magere figuur is voornamelijk gebaseerd op het eten van caloriearme maaltijden als ik geen voedseluitdagingen / wedstrijden doe. Maar ik houd mezelf op zijn minst een beetje in de vorm van push-ups en squats, elke ochtend in een paar batches. En ik heb een hometrainer die ik een paar dagen per week gebruik in een hoog tempo gedurende ongeveer een uur, wat ook goed is voor het in stand houden van mijn conditie én vetverbranding.

08. Ben je niet bang voor de gezondheidsgevaren op lange termijn?
(omdat je lichaam toch een enorme klap krijgt te verwerken in korte tijd)

Ik ben helemaal niet bang! Zoals ik al zei, normaal eet ik een caloriearm dieet gebaseerd op veel eiwitten en vezels (fruit, groenten, volkorenproducten) en laag vetgehalte (vooral van dierlijke oorsprong), en drink ik veel water voor een goede spijsvertering. Als ik rekening houd met die paar eetuitdagingen / -wedstrijden wat ik in een jaar doe, kan het mijn gezondheid op de lange termijn niet beïnvloeden.

09. Zijn er meer fans of anti-fans van eetwedstrijden in jouw omgeving? Vanwege bijvoorbeeld kritiek op obesitas stimuleren of hongersnood in andere delen van de wereld?
Tot nu toe heb ik het geluk gehad om meer fans dan haters te hebben. Maar soms is er iemand die zegt dat het verspilling van voedsel is ten koste van het verhongeren van mensen over de hele wereld. Maar ik heb daar een simpel antwoord op: bekijk statistieken hoeveel ton voedsel restaurants of supermarkten bijvoorbeeld weggooien omdat er een verlopen houdbaarheid is. Natuurlijk was het meeste eten okay! Dit is pas verspilling van eten.

10. Naar welke concurrenten kijk je op en / of vind je echt indrukwekkend?
Toen ik begon met wedstrijd-eten, was Randy Santel zeker de meest indrukwekkende voor mij. Dankzij hem en zijn tips en adviezen voor beginnende eters, doe ik nu competitief eetwedstrijden. De tweede eter die ook een voorbeeld voor me is, is Patrick Bertoletti. Ik nam het vorig jaar tegen hem op in een dumpling-wedstrijd in Tsjechië, en hij is echt een geweldige eter! We zijn nu goede vrienden en ik ga hem binnen een paar maanden bezoeken in zijn huis in Chicago. We zullen samen een teamuitdaging doen en Patrick geeft me een aantal goede tips en adviezen om een betere eter te zijn, ik kan niet wachten!

11. Wat voor tips zou je willen geven aan mensen die ook aan eetwedstrijden willen meedoen?
Mijn advies is “geef nooit op”! Er kunnen wat verliezen en mislukkingen zijn als je een beginner bent, maar als je goed oefent, zullen er zeker successen komen!

Meer weten over Radim Dvořáček? Bekijk dan hier zijn eetwedstrijden-profiel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *