Interview met Adam Moran

Een opvallende verschijning met zijn lange baard en afgetrainde lichaam, dat is hij wel: Adam Moran. Eén van de weinige Britten die zo hoog in de top van de eetwedstrijdgiganten staat. We hadden de eer deze leuke Brit te interviewen!

01. Hoe ben je uberhaupt in aanraking gekomen met eetwedstrijden?
Ik werd bewust van het fenomeen ‘eetuitdagingen in restaurants’, toen ik vroeger de show “man v food” had gezien. Ik heb altijd al wel een grote eetlust gehad, maar ik had nooit echt de neiging om tijdens een wedstrijd te eten of zoiets. Ik hield gewoon van eten. Ik deed eens een lang dieet van een jaar, om te kijken hoe slank ik kon worden, en ik ben altijd al bezig geweest met fitness, enz. Hoe dan ook, nadat ik met dat dieet klaar was, vertelde mijn vriendin me dat ze een eetwedstrijd in een lokaal restaurant had gezien, en het leek haar een goed idee om mijzelf te trakteren na een jaar lang een strikt dieet gevolgd te hebben. Dus dat heb ik toen gedaan, en ik heb er erg van genoten. Daarna heb ik er nog enkelen gedaan, en merkte ik dat het mij goed lag. Ik zette een YouTube-kanaal op, en voor ik het wist deed ik mee aan wedstrijden in Amerika. Het is nu gewoon mijn fulltime job geworden.

02. Welke eetuitdaging zou je nog eens willen aangaan?
Een echte eetwedstrijd waaraan ik nog graag eens zou willen meedoen, is de Wing Bowl. Dat is een hele grote eetwedstrijd met “chicken wings”. Deze vind altijd plaats in het weekend voordat de Super Bowl in Philadelphia wordt gehouden. En ik zou natuurlijk ook graag Nathan’s Famous Hot Dog Eating Contest willen doen. En ergens in Amerika is er nog een uitdaging van een pizza van 25 kg. Ik ben de naam even vergeten van het restaurant (dit blijkt Big Mama’s Pizza te zijn, red.) maar die uitdaging lijkt me tof. Je moet er wel met een team van 4 man aan werken, omdat de burger simpelweg te groot is. Ik zou het graag willen doen met een aantal andere wedstrijdeters, dus ik hou mij aanbevolen!

03. Zijn er dingen die je absoluut niet zou eten?
Er zijn heel weinig dingen die ik helemaal niet zou eten, maar er zijn etenswaren waar ik niet zo dol op ben. Spruitjes vind ik bijvoorbeeld echt vies: als ik ze al proef, voel ik me misselijk. Ook eet ik nooit te gekruid voedsel. Iets heter dan een jalapeño peper probeer ik al niet aan te raken, hoewel ik wel een paar van die extreme hete peper uitdagingen heb gedaan.

04. Hoe voel je je ‘s avonds of de volgende morgen na een eetwedstrijd? Zijn er bijvoorbeeld dingen die je na een wedstrijd (voorlopig) niet meer eet?
Meestal voel ik mij een uurtje of 4 na zo’n uitdaging of wedstrijd wel weer goed hoor. Beetje afhankelijk van wat ik heb gegeten. Verwerkt vlees is over het algemeen het moeilijkste in je maag. Het kan moeilijk afbreken, waardoor je de gevolgen daarvan langer ervaart. Simpele koolhydraten zoals bijvoorbeeld pannenkoeken zijn in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht zeer eenvoudig te verwerken, dus ik hou van pannenkoeken! De ochtend na een uitdaging, voel ik me meestal wat duizelig, maar ik zorg er gewoon voor dat ik gehydrateerd blijf en ik zal meestal 24 uur ‘vast’ na een competitie. Dus het duurt bij mij nooit zo lang om weer ‘normaal’ te worden.

05. Hoe bereid je je voor op een wedstrijd?
Het hangt er echt van af wat ik eet. Als ik een eetwedstrijd doe in een restaurant, bereid ik me over het algemeen niet zoveel voor omdat ze meestal onder de 4 kilo qua eten serveren, en dat vind ik tegenwoordig al niet meer zo lastig. Als het een wedstrijd van tien minuten is, of iets waarvan ik weet dat het waarschijnlijk meer dan 5 kilo in gewicht is, dan zal ik minstens 24 uur van te voren vasten. De ochtend van de wedstrijd zorg ik er voor dat ik wat water en een beetje koffie neem voor energie, maar ik zal niets eten tot de wedstrijd. Ik probeer ‘s morgens niet echt te sporten als ik wat ga eten, alleen maar omdat ik het gevoel heb dat het mijn kern iets opdringt en het me minder ruimte geeft voor uitbreiding.

06. Is er een bepaald soort eten, dat je nooit meer wil eten, omdat je er tijdens een wedstrijd ziek van bent geworden?
Ik ben behoorlijk moe van hamburgers. Er zijn (te) veel hamburgerwedstrijden. Datzelfde heb ik ook met spareribs, hot dogs en kippenvleugeltjes, omdat ze de meest voorkomende soorten eetuitdagingen zijn.

07. Doe je aan sport, en indien ja: hoeveel sport je per week, en wat doe je precies?
Ja zeker, als ik dat niet zou doen, zou ik waarschijnlijk 200 kilo wegen! Ik doe basale oefeningen met samengestelde kracht. Mijn training varieert omdat ik het interessant wil houden, maar de basis ervan is zwaargewichttraining. Ik doe niet veel aan cardio- / fitnesswerk, maar ik loop behoorlijk veel.

8. Zijn er meer fans of haters van eetwedstrijden, zover je dit kunt beoordelen? Er zijn bijvoorbeeld wel kritische geluiden als het gaat om de gezondheid en armoede & welvaart in de wereld
Ik zou zeggen dat er meer fans zijn dan haters. Al zie je natuurlijk altijd op YouTube qua commentaren wel mensen die het niet eens zijn met wat je doet, of gewoon een kick krijgen om iets negatiefs te zeggen. Ik herinner mij de laatste keer niet dat het me interesseerde wat iemand van me dacht, dus het maakt mij niets uit. En in termen van het moraal: mensen geven vaak commentaar op mijn video’s met de mededeling “je verspilt eten” of “je zou dat moeten sturen naar mensen die verhongeren over de hele wereld”, wat ik begrijp, maar veel mensen weten niet dat ik niet elke dag zo eet. De reden dat ik bijvoorbeeld zo’n goede conditie heb, is dat ik zeker 10.000 calorieën zou eten op een maandag voor een wedstrijd, maar de rest van de week zou ik 1500 calorieën per dag kunnen eten om het evenwicht te bewaren. Dus in de loop van een week eet ik eigenlijk niet meer dan een gewoon persoon”

09. Ben je niet bang voor gezondheidsissues (op lange termijn) ?
Nee. Ik weet genoeg over gezondheid en voeding, ik ben eigenlijk een officiële persoonlijke trainer, dus ik weet hoe het lichaam werkt. Ik zeg niet dat over-eten gezond is, maar als je puur fruit, groenten, volle granen, vis en mager vlees eet 90% van de tijd, en je eet af en toe 5 kg hamburgers, zul je waarschijnlijk op lange termijn geen ernstige gevolgen oplopen. Het leven moet geleefd worden, dus het is belangrijk om jezelf niet de hele tijd te beperken. Ik zie dat veel mensen elke dag van hun leven fast food en kant-en-klaar maaltijden eten, en dat is waar ik het gevaar zie. Ze eten misschien geen gekke hoeveelheden voedsel, maar ze eten voedsel dat over het algemeen weinig voedingswaarde heeft voor elke maaltijd van elke dag. Dat is veel schadelijker in mijn ogen dan een enkele eetwedstrijd.

10. Naar welke concurrent kijk je het meeste op? Wie maken echt indruk op je?
Er is een geweldige gemeenschap in wedstrijd-eten, en voor mij is het sowieso tof om collega’s te ontmoeten, omdat ik vrijwel de enige Britse persoon ben die op de ranglijst staat. Ik denk dat mijn favoriete wedstrijdeter aller tijden Patrick ‘Deep Dish’ Bertoletti is, die ik een paar jaar geleden in New York heb mogen ontmoeten. Ik heb veel respect voor de grootheden zoals Joey Chestnut, Molly Schuyler, Carmen Cincotti, Bob Shoudt en natuurlijk Takeru Kobayashi, want die mensen zijn zo ver vooruit op alle anderen, dat het ongelooflijk is. Mensen in mijn geboorteland denken vooral dat ik geweldig ben vanwege hoeveel ik eet, maar in alle eerlijkheid, de meeste van de mensen die ik hierboven noemde, konden me gemakkelijk verslaan in elke vorm van snelheidsevenement.

11. Heb je nog tips of advies aan mensen die willen meedoen aan eetwedstrijden?
Niet doen! Haha! Eerlijk gezegd zou ik er niet voor terugdeinzen om iedereen aan te moedigen om eraan te beginnen, maar als je gewoon indruk wilt maken op je vrienden of misschien een gratis maaltijd in een restaurant wilt winnen, dan is het eenvoudig om je maagcapaciteit te verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld gewoon grote, caloriearme maaltijden eten. Persoonlijk, toen ik begon, maakte ik een salade van 3.5 kg, en probeerde ik het zo snel mogelijk op te eten. Ik zou dat een paar keer per week doen, en dan proberen om sneller te eten. Het kost tijd, maar je kunt geleidelijk, langzaam en veilig voldoende capaciteit opbouwen om de meeste uitdagingen in lokale restaurants het hoofd te bieden.

Wil je meer weten over Adam Moran? Bekijk dan hier zijn eetwedstrijden.nl profiel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *